Keukentafel

multimedia, reclame, reizen, film, muziek, karl leenknegt, en 't leven

Telenet, word eens wakker!

Vandaag in uw favoriete krant:

Megaboete voor te hoge internettarieven

 

BRUSSEL – De Europese Commissie geeft de Spaanse telecomoperator Telefonica een boete van 151,8 miljoen euro voor een ‘ernstig misbruik van een dominante positie op de Spaanse breedbandmarkt’.

Dat heeft eurocommissaris voor Concurrentie Neelie Kroes woensdag aangekondigd. Volgens Kroes hanteerde Telefonica van 2001 tot 2006 een veel te kleine marge tussen de groothandelsprijzen die het bedrijf vroeg aan concurrenten voor toegang tot het netwerk en de eindprijzen die de consumenten moesten betalen.

Zo verzwakte Telefonica de concurrentie en moesten Spaanse internauten 20 procent meer betalen dan de gemiddelde tarieven in de Europese Unie.

bron: De Standaard -WLE

telenetIk maak er geen geheim van… Ik ben Telenet klant en ben niet te spreken over hun dienst.

Mijn persoonlijke ervaring:

  • Belachelijk lage limieten in een internet vol klank en beeld
  • Je kan amper binnen op hun helpdesk
  • De helpdesk is betalend
  • De facturen zijn regelmatig fout (uiteraard altijd in ons nadeel)
  • Volledig absurde uitvluchten om de limieten niet omhoog te halen. “Er komt bijna niemand aan zijn limiet.” Niet moeilijk als je gewaarschuwd wordt dat je meer moet betalen als je nog verder download. En als er dan toch zo weinig mensen zoveel downloaden, dan spelen hogere limieten toch geen rol?

Toch maar eens overstappen naar alternatieven zoals edpnet, dommel, scarlet en andere.

Volgens mij is het één grote cover-up om Belgen te laten emigreren naar Nederland.

posted by Keukentafel in multimedia and have Comments (11)
  • http://blog.twilly.be/ twilly

    * Nog nooit aan mijn 12Gig-limiet geraakt denk ik. (Sinds mijn kotleven, toen mijn buurman de limiet meestal wel opvrat…) Zit meestal rond de 3 a 5Gig per maand. Misschien eens vermelden waar ge uw limiet juist aan opsoupeert.

    * Ooit eenmaal helpdesk gebeld en die hebben mij vlot ende snel geholpen (was ook een simpele vraag naar mijn klantnr en wachtwoord voor mijn.telenet.be omdat die installateur dat niet gegeven had…)

    * Foute facturen heb ik nog niet gezien. Wel door mijn eigen schuld en het te rap willen zijn, maar dan kwam er toch snel een creditnota.

  • Keukentafel

    Online radio, youtube-achtige dingen, demo’s.
    Zonder illegale toestanden komen we met twee elke maand aan onze limiet.

    Helpdesk hielp vlot… na 4 keer bezet en te lang wachten (2minuten per keer ofzo)

    Op mijn vorig kot foute factuur gehad, gebeld en ze herstelden het op de volgende factuur. Het zou gewoon niet mogen dat er fouten op staan. Punt!

    Vorige maand zogezegd 8 volumeblokken bijbesteld, terwijl wij zelf online kunnen zien dat het er maar 5 waren.

    edit: En trouwens… de vraag is niet of ik aan die 12 gig/maand kom. De vraag is wat ik meer zo halen uit het internet moest ik geen limiet hebben. Tv-diensten zoals Joost, muziek met last.fm (nu luister ik enkel op het werk). Voor het uploaden van foto’s neem ik mijn sd-kaartje mee naar het werk omdat het thuis teveel bandbreedte opsoupeert.

  • http://blog.twilly.be/ twilly

    Het leven is hard! Je zou uit het Internet niet meer halen moest je meer limiet hebben. Je zou gewoon minder selectief worden! :P

  • Keukentafel

    Of net selectiever!
    Tv-on-demand via Joost bijvoorbeeld. En ‘on demand’ staat hier dan toch wel duidelijk voor: “wat ik selecteer”.

    Mijn muziek zou mijn eigen selectie kunnen zijn, ipv radio of (illegale?) mp3′s.

    Ik zou meer game demo’s spelen en waarschijnlijk daardoor uitsparen op de aanschaf van games.

    Het verwonderd mij dat iemand die afgestudeerd is in multimedia het nut niet inziet van het afschaffen van de limieten.

  • http://blog.twilly.be/ twilly

    Ik heb niet het gevoel iets te missen qua multimedia als ik niet dagelijks naar Joost kan kijken, als ik niet dagelijks naar internetradio kan luisteren, als ik geen game-demos kan downloaden. Eens met dergelijke dingen experimenteren en af en toe de vorderingen gadeslaan lijkt mij voldoende om niet multimediaal achtergesteld te worden en tegelijkertijd niet te veel tijd te verliezen.
    En voor de rest kan ik me buiten het downloaden van films en software niet veel voorstellen waardoor je limiet het niet meer uithoudt.

  • Keukentafel

    Stubru wilt zijn webradio-luisteraars laten overstappen op kwalitatief betere P2P webradio. Twee daagjes muziek luisteren en hup… limiet bereikt.
    Ik hoop dat dit Stubru-project wat gewicht in de schaal kan leggen om de limieten te verhogen of af te schaffen.

    Zonder P2P doe je zo’n 450mb/dag met webradio.

    Nog een tegenargument van telenet: je kán tv bekijken via internet zonder je datalimiet te overschrijden… maar dan moet je wel van hun betalend PCTV systeem gebruik maken. Zever in pakskes dus.

    Mijn huisgenoot luister veel naar webradio omdat breakcore nu eenmaal niet gedraaid wordt op de radio. Ik luister naar last.fm en download daar gratis en legaal muziek.
    Op het werk luister ik 90% van de dag internetradio… tot ergernis van de IT-chief. Als telenet mijn muziek op het werk afneemt, word ik pas echt pissed :)

    En waarom is het in Nederland evident dat de limieten veel hoger liggen en de prijzen lager? En dat er daar al actiever glasvezel wordt gelegd?

  • me

    ***En waarom is het in Nederland evident dat de limieten veel hoger liggen en de prijzen lager? En dat er daar al actiever glasvezel wordt gelegd?***

    Omdat er in België altijd afspraken worden gemaakt (tussen de internet providers). Maar dit is ook zo bij de telefoon en gsm operatoren… met als gevolg dat er van de zogezegde concurrentie niks overblijft.

    In Nederland maken ze geen prijsafspraken, of toch niet zo erg als bij ons, ze vechten om de klanten.

    Elektriciteit is ook zoiets belachelijk … daar zijn NOG geen prijsafspraken omdat de marges gewoon te klein zijn. Alle kleinere moeten tenslotte inkopen van het bedrijf dat energie maakt; Elecktrabel … die dit dan op zich duur kan doorverkopen zodat zij altijd een massa winst gaan maken en zodat de concurrentie op dat gebied verkl**t wordt.

    Tja telenet, ben er ook niet over te spreken, over de trafiek EN de uploadsnelheid !!! Dat ze onlangs de tarieven voor extra trafiek hebben geïndexeerd is echt om **** van te komen.
    Nuja telenet is op de markt gekomen als zogezegde verlosser op het monopoly van Belgacom. Er is op korte tijd toen veel verandert… maar nu is telenet gewoon 1 van de groten die prijsafspraken maakt met Belgacom.
    Bij telenet is het de laatste jaren alleen maar te doen om de nieuwe klanten; met die zever van X maal sneller. Spijtig genoeg gaat dit enkel over het downloaden !!!! Uploaden… iets doorsturen… om het even wat , foto’s laten ontwikkelen?!

    En voor meer dan 40 euro / maand hebben we toch wel recht op een beter product.

    Maar dat is dan over het product en de strategie waar ik bij telenet totaal tegen ben.

    Maar de kwaliteit vind ik SUPER !…. een zéér stabiele verbinding op alle vlakken.
    SERVICE bij problemen …. SUPER ik bel altijd naar 0800 nummer, en er staat op korte termijn een installateur aan je deur. Die alles gratis herstelt…

    Dit heb je NIET bij belgacom… belgacom zal nooit een technieker sturen. Ik heb het hier bij een vriend gezien, de verbinding viel continue uit. Belgacom doet er niks aan en draait rond de pot. Terwijl er echt iets aan de verbinding scheelt.
    Gedeeltelijk vind ik dit logisch omdat bij belgacom er een deel binnenbekabeling is waar iets kan aan schelen… en de modem is geen apparatuur dat belgacom in handen heeft. Toch blijft het schandalig !

    Dus Adsl is op service gebied een “0″. Heb je problemen kan ja 9/10 den boom in. En dat is dan al zo als je bij skynet zit !
    Als je bij andere adsl operatoren zit, dan gaat belgacom (waarschijnlijk opzettelijk) de problemen later behandelen … zodat antwoorden weken op zich laten wachten. Al is de communicatie bij die kleinere VEEL beter, toch blijven ze afhankelijk van de drager (belgacom).

    Over EDPNET, ik gebruik het, op een andere locatie, en qua kwaliteit is de verbinding veel slechter dan bij telenet. Als je telenet gewoon bent dan ga je toch raar opkijken. Er zitten gigantische vallen en pieken in dat netwerk, het is zelfs zo erg dat een domme streaming beluisteren geheel onmogelijk is (dit op PIEK uren vooral s’nachts). Aan wat liggen die pieken en vallen; de groeipijnen van edpnet ze groeien te snel; EN de boycot van belgacom (alle adsl komt samen in de wijkcentrale, dit is gescheiden van het skynet deel omdat edpnet een andere technologie gebruikt, de verzadiging zit dus enkel bij edpnet op die centrale (en belgacom weigert die centrale te upgraden).
    Qua upload is het zalig … dikke 60 kb/s . Trafiek is ook genoeg en je kan goedkoop bijkopen, alleen zou ik die lijn niet als gamer willen gebruiken.
    En als je echt problemen krijgt met je lijn dan kom je bij belgacom terecht… en dan kan je het wel schudden. Wat bij telenet, we doen even een lijn test, controleren de storing …. Wacht 5min… we sturen een technieker.

    Maar telenet heeft niks te vrezen ze hebben een goed en stabiel netwerk over een goede drager. Belgacom zit over 50 jaar oude koperlijnen met een technologie dat nooit verder kan gaan als X Km (voor lage snelheden). Adsl 2+ zal enkel aan volledige snelheid mogelijk zijn op enkele 100 meter van de centrale. En als je dan dat geluk al zou hebben, en je vraagt het aan, dan weet je nog niet af het gaat werken over die klote koper draadjes.

    De markt in België is in het algemeen zwaar ziek. Hoe meer ze praten over concurrentie praten, hoe slechter. Vergelijk alle producten hier t.o.v. Nederland (van elektriciteit tot internet tot aankopen van hardware)… dat heet een gezonde markt. Maar bon… mocht ik aan de grens wonen ik stak sowieso over ! Je ziet hoe ziek die land is… een maand na de verkiezingen en er wordt gewoon NIET meer bestuurd. En bovendien ziet de monarchie in Nederland (en de toekomst ervan) in Nederland er stukken rooskleuriger uit dan hier.

    Maar bon !
    Sorry van deze lange post… maar dit soort topics maakt me woedend op dit kleine apenland

  • Pingback: Telenet krijgt nachtmerries

  • Pingback: Telenet drukt op de knop

  • http://www.tik.be Nicolas

    Als ge toekomst met uwe limiet, stap over op EDPnet Starter. 6Mb download en 1 GB volume inbegrepen, 19,95. Je betaalt per Gb bij, 1 EUR. Dus 25 EUR voor 6 GB.
    Of neem DX-Solutions, voor 24,95 EUR heb je 40 GB.

    Ik ga mij hier niet uitspreken over limieten, als er mensen zitten te zagen wat je afhaalt, dat moet je niet zeggen. Dat is je persoonlijke keuze. De mondale gebruiker komt niet toe met limieten. Ten tijde van Youtube en betaalde downloads, nee, dat gaat niet meer.

    Nuja, tis niet omdat jij (twilly) met 5 GB toekomt, dat wij niet toekomen. Hoe ongelofelijk egoistisch dat je bent. Zo’n mensen mogen naar de maan gestuurd worden.

    Fijt is, heb je niet genoeg met het maandelijkse volume? Genoeg alternatieven, dan wel trager (maar dat is ook voor niet lang meer, nu Dommel met BGC een akkoord heeft dat zij ook VDSL2 mogen verhuren).
    Voor het moment zijn de ADSLlijntjes gecapt op 4 en 6 Mb. Maar met meer maandelijks volume.

    Voor de mensen die tever van de centrale wonen om een degelijke snelheid te hebben, spijtig. Jullie zitten bij de kabelmonopolist Telenet aan 10 en 20 Mb te surfen, met 12 en 35 GB.
    Voor de mensen die niet te ver wonen, vanaf 24,95 (DX-Solutions) heb je al 40 GB of voor 35,95 heb je al 100 GB, zonder uploadverkeer (Dommel NetConnect).

  • http://none smette

    Twilly ge zijt nen bloten tis al wak wou zeggen!!!!!
    omdat gij niet gaarne surft!

    blote zak!

Switch to our mobile site